Pamācība keramikas glazēšanai un apdedzināšanai:
Instrukcijas – šeit video pamācību vizuāls konspekts.
Metodiskās ievirzes veidošanas nodarbībām
(skolotājiem, kuri strādā grupā ar 20-30 bērniem)
1.Novērtējam situāciju -cik daudz bērnu būs grupiņā, kādas ir viņu konkrētās darba spējas un uztveres ātrums, kāds ir domāšanas veids – strukturālais(no sākuma vajag ieraudzīt visu kopumu, sistēmu) vai secīgais(nav svarīgi redzēt visu sistēmu, pietiek, ja redz darbību pēc darbības). Šos domāšanas veidus nosaka vai nu kreisās vai labās smadzeņu pusložu dominantes cilvēkā. Taču jebkurā gadījumā ir vēlams no sākuma parādīt visu darba struktūru, lai haotiskā tipa domātājs sevi harmonizētu ar struktūras palīdzību un, lai strukturāli domājošais indivīds neprotestē, netraucē visas grupas darbu, gribēdams ātrāk izzināt nākamo darbības soli.
2.Apsveram, uz kādu veidošanas prasmju attīstību liksim akcentu (plasta pareiza rullēšana, detaļas precīza piegriešana, līmēšana ar dubļiem, detaļu apstrāde ar īkšķiem, bumbiņu veidošana pirkstos, desiņu rullēšana, dekorēšana ar irbuļiem u.c.). Plānojot veidošanas soļus, izlemjam, kurām no šīm prasmēm vēlamies īpaši pievērst uzmanību. Pārējās varam arī apiet, piedāvājot bērniem jau gatavus izejmateriālus, piem., jau izgrieztas detaļas, izrullētas kājas – lielāki, mazāki nogriežņi u.c. Vai diferencējam pieeju dažādiem bērniem -tie, kuri vienmēr skrien pa priekšu, piedāvājam visu procesu veikt pašiem, tie, kuri vienmēr kavējas, piedāvājam konstruēšanas darbus, saliekot kopā jau gatavas detaļas. Šādā gadījumā katram bērnam paskaidrojam uzdevumu un to, kāpēc viņam ir tieši tāds uzdevums. Lai vieglāk būtu mums atrast individuālo pieeju, varam sasēdināt bērnus grupās pēc spējām: vieni veic visu procesu paši, citi, daļējo, citi tikai konstruē objektu no detaļām. Bet visiem būs vienāds rezultāts.
3.Parādām bērniem visu veidošanas kopumu, gala rezultātu, akcentējot mūsu īpašās prasības, piem., te rūpīgi saspiest, te gludināt ar īkšķiem, te pielīmēt utt.(Varam arī rādīt saīsināto video). Tad diferencējam uzdevumus pēc veidotāju spējām. Ieceļam veidošanas apakšgrupu vecākos -tie, kuri strādā mazliet ātrāk un var palīdzēt savas grupas pārējiem bērniem. Viņi to uzņemsies ar prieku, mums tik jāuzticas.
4. Atliek palīdzēt grupas vecākajiem, kuri var būt atbildīgi arī par detaļu izdalīšanu, māla piku nokniebšanu utt.
5.Ja izlemjam, ka visa grupa veidos vienādi, tad pēc video skatīšanās- visa kopuma aptveršanas, vaicājam grupai, lai nosauc veidošanas stadijas pareizā secībā. Tad visi kopā gaisā imitējam svarīgākās veidošanas kustības, pievēršot uzmanību rokas, pirkstu svarīgākajiem stāvokļiem, piem., rullēšana ar taisnām plaukstiņām; detaļu apstrāde, veidošana, kustinot īkšķīšus; tēlu acu bumbiņu veidošanas kustība, ripinot tās starp pirkstiem, desiņu rullēšana, izjūtot plaukstas spilventiņu un kustināšana no pirkstu galiem līdz locītavai. Ieviešam šo kā rituālu, jo tas palīdzēs apzināties veidošanas prasmju nosacījumus. Jo vairāk bērni pareizi izpildīs šīs kustības, jo mazāk viņi jūs sauks palīgā neizdošanās gadījumā. Un arī tad, kad jūs dodaties palīgā, vispirms vērsiet uzmanību uz prasmes “likumu”. Vai viņš to ir kārtīgi uztvēris un pielietojis?
6.Lai veidotu ar 24 bērniem, ļoti svarīgs ir telpas izkārtojums. Jums ir vieglāk visiem palīdzēt, ja ir viens liels saimes galds, kuram jūs variet “dancot”apkārt vienā virzienā pa apli, nevis daudzos apļos.
Veiksmi darbā! Ja Jums joprojām neiet ne šādi, ne tādi, tad variet par savām problēmām uzrakstīt ([email protected]) vai paaicināt uz viesstundu!
Solvita Lodiņa
Oriģināli šie materiāli ir filmēti lietošanai KLKI pirmsskolas 5 -6.g. programmā integrēti ar attiecīgajā nedēļā apgūstamo stāstu. Taču māla veidošanas prasmes bērniem neattīstās tik ātri, it sevišķi, ja nav likts akcents uz pareizu un secīgu veidošanas pamatprasmju apguvi, bet gan uz interesantu kopā pavadīšanu. Esmu pieredzējusi, ka uzfilmētos māla tēlus nemaz nav tik vienkārši kvalitatīvi izveidot arī 5. un 9.klases skolēniem (it sevišķi, ja viņi ar mālu skolā vispār nav darbojušies). Pēc vairāku sākumskolas un pamatskolas skolotāju lūguma, piedāvāju šīs metodikas radoši izmantot arī vecākiem bērniem, nesaistot ar oriģinālā stāsta kontekstu. Lai gan atzīstu, ka labāk var izjust, iztēloties veidojamo tēlu tad, ja viss sākas ar stāstu…
Uzfilmētos tēlus sagrupēju pēc sarežģītības un pēc veidošanas tehnikas līdzības principa:
- Ieteicamie tēli iesācējiem (veidošanas pamatprasmju apguve)
- Dzīvnieku tēli
- Cilvēku tēli
- Priekšmeti
- Veidošana – mākslas terapija
1.IESĀCĒJIEM
Akmens no māla
Dzirnakmens
Māla kukulītis
Ilkņi
Ola
Ābols
Saulīte un Mēnestiņš
Dažādas figūras
Māla rotiņas
Ugunskrusta amulets
Irbes burvju maisiņš
Māla Jumis -glezna
Dzeguze -glezna
Gailis -glezna
Dabas ainava
Sniegpārslu gatavošana no spiedogiem
Prezentācija par sniegpārsliņām:
Auseklis – gada simbols
2.DZĪVNIEKU TĒLI
Kaķis
1.variants – kaķa siluets, rotāts ar faktūrām
2.variants -telpisks kaķis
Ezis, egle
1.variants – Ezis ar kociņiem kā adatām:
2.variants – Ezis ar izspiestu kažoku pie egles
Kāposts un kaza
Varde
Varde no viena māla gabala.
Bērnu veidotās vardes:
Ūpis
Čūska čiekuros
Aita
1.variants
2.variants
Šo darbu labāk veikt kolektīvi, sadalot darba pienākumus starp 8 bērniem.
Zaķis- burkānu čiepējs
Meteņu cūciņa
Zelta zivtiņa
Bebrs
Cāļi cepurē un cauna
Žurka
Fotogrāfija siluetam:
Māla svilpaunieks (viens no trijiem variantiem)
3. CILVĒKU TĒLI
Mana Laima
Īkšķītis – mazais strādnieks
Tautumeita
Vectēvs mežā
Ķēniņš
Ragana
Dzērve – maska
Var veidot arī kumeļu, lāci, kazu, vilku, salmu kaudzi.
4.PRIEKŠMETI
Krūzīte
Māla svečturis ar māla čiekuriem
Caura cepure un cirvis
Ielāps zeķei
Trauki ar mežģīnēm
Pelnrušķītes pupu trauks
Pavasara ziedi vāzē
Augu atspiedumu herbārijs
Auduma atspiedumi – salocīts krekls
Ievārījuma burciņa
Govju zvans
Dekoratīvā čība
Zīmuļu turētājs
Tautasdziesmas ilustrācija:
Vidū jūras uz akmeņa…
Apaļā saulīte
Vairākās nodarbībās veidojam apaļo saulīti. Tas var būt arī grupas darbs. Bet, ieteicams to gatavot individuāli divas nedēļas. Lai darbiņš saglabātos pareizajā mitrumā, ietinam to plēvē. Nepieciešamības gadījumā – no sākuma mitrā audumā, tad tik plēvē.
Māla dzirnavas
Māla krājkase
Dieva pils
Toveris no māla
Laimas lādīte
Laimes mātes būdiņa
Laimes atslēgas
atslēgas -lejuplādējiet un izprintējiet nodarbībai!
Bērnu darbi:
Foto rāmītis
Emociju Helikopters
5. VEIDOŠANA – MĀKSLAS TERAPIJA
Domu vērošana