Māla veidošana

Pamācība keramikas glazēšanai un apdedzināšanai:

 

Instrukcijas – šeit video pamācību vizuāls konspekts.

Metodiskās ievirzes veidošanas nodarbībām

(skolotājiem, kuri strādā grupā ar 20-30 bērniem)

1.Novērtējam situāciju -cik daudz bērnu būs grupiņā, kādas ir viņu konkrētās darba spējas un uztveres ātrums, kāds ir domāšanas veids – strukturālais(no sākuma vajag ieraudzīt visu kopumu, sistēmu) vai secīgais(nav svarīgi redzēt visu sistēmu, pietiek, ja redz darbību pēc darbības). Šos domāšanas veidus nosaka vai nu kreisās vai labās smadzeņu pusložu dominantes cilvēkā. Taču jebkurā gadījumā ir vēlams no sākuma parādīt visu darba struktūru, lai haotiskā tipa domātājs sevi harmonizētu ar struktūras palīdzību un, lai strukturāli domājošais indivīds neprotestē, netraucē visas grupas darbu, gribēdams ātrāk izzināt nākamo darbības soli.

2.Apsveram, uz kādu veidošanas prasmju attīstību liksim akcentu (plasta pareiza rullēšana, detaļas precīza piegriešana, līmēšana ar dubļiem, detaļu apstrāde ar īkšķiem, bumbiņu veidošana pirkstos, desiņu rullēšana, dekorēšana ar irbuļiem u.c.). Plānojot veidošanas soļus, izlemjam, kurām no šīm prasmēm vēlamies īpaši pievērst uzmanību. Pārējās varam arī apiet, piedāvājot bērniem jau gatavus izejmateriālus, piem., jau izgrieztas detaļas, izrullētas kājas – lielāki, mazāki nogriežņi u.c. Vai diferencējam pieeju dažādiem bērniem -tie, kuri vienmēr skrien pa priekšu, piedāvājam visu procesu veikt pašiem, tie, kuri vienmēr kavējas, piedāvājam konstruēšanas darbus, saliekot kopā jau gatavas detaļas. Šādā gadījumā katram bērnam paskaidrojam uzdevumu un to, kāpēc viņam ir tieši tāds uzdevums. Lai vieglāk būtu mums atrast individuālo pieeju, varam sasēdināt bērnus grupās pēc spējām: vieni veic visu procesu paši, citi, daļējo, citi tikai konstruē objektu no detaļām. Bet visiem būs vienāds rezultāts.

3.Parādām bērniem visu veidošanas kopumu, gala rezultātu, akcentējot mūsu īpašās prasības, piem., te rūpīgi  saspiest, te gludināt ar īkšķiem, te pielīmēt utt.(Varam arī rādīt saīsināto video). Tad diferencējam uzdevumus pēc veidotāju spējām. Ieceļam veidošanas apakšgrupu vecākos -tie, kuri strādā mazliet ātrāk un var palīdzēt savas grupas pārējiem bērniem. Viņi to uzņemsies ar prieku,  mums tik jāuzticas.

4. Atliek palīdzēt grupas vecākajiem, kuri var būt atbildīgi arī par detaļu izdalīšanu, māla piku nokniebšanu utt.

5.Ja izlemjam, ka visa grupa veidos vienādi, tad pēc video skatīšanās- visa kopuma aptveršanas, vaicājam grupai, lai nosauc veidošanas stadijas pareizā secībā. Tad visi kopā gaisā imitējam svarīgākās veidošanas kustības, pievēršot uzmanību rokas, pirkstu svarīgākajiem stāvokļiem, piem., rullēšana ar taisnām plaukstiņām; detaļu apstrāde, veidošana, kustinot īkšķīšus; tēlu acu bumbiņu veidošanas kustība, ripinot tās starp pirkstiem, desiņu rullēšana, izjūtot plaukstas spilventiņu un kustināšana no pirkstu galiem līdz locītavai. Ieviešam šo kā rituālu, jo tas palīdzēs apzināties veidošanas prasmju nosacījumus. Jo vairāk bērni pareizi izpildīs šīs kustības, jo mazāk viņi jūs sauks palīgā neizdošanās gadījumā. Un arī tad, kad jūs dodaties palīgā, vispirms vērsiet uzmanību uz prasmes “likumu”. Vai viņš to ir kārtīgi uztvēris un pielietojis?

6.Lai veidotu ar 24 bērniem, ļoti svarīgs ir telpas izkārtojums. Jums ir vieglāk visiem palīdzēt, ja ir viens liels saimes galds, kuram jūs variet “dancot”apkārt vienā virzienā pa apli, nevis daudzos apļos.

Veiksmi darbā! Ja Jums joprojām neiet ne šādi, ne tādi, tad variet par savām problēmām uzrakstīt (kustiba.lki@gmail.com) vai paaicināt uz viesstundu!

Solvita Lodiņa

Oriģināli šie materiāli ir filmēti lietošanai KLKI pirmsskolas  5 -6.g. programmā integrēti ar attiecīgajā nedēļā apgūstamo stāstu. Taču māla veidošanas prasmes bērniem neattīstās tik ātri, it sevišķi, ja nav likts akcents uz pareizu un secīgu veidošanas pamatprasmju apguvi, bet gan uz interesantu kopā pavadīšanu. Esmu pieredzējusi, ka uzfilmētos māla tēlus nemaz nav tik vienkārši kvalitatīvi izveidot arī 5. un 9.klases skolēniem (it sevišķi, ja viņi ar mālu skolā vispār nav darbojušies). Pēc vairāku sākumskolas un pamatskolas skolotāju lūguma, piedāvāju šīs metodikas radoši izmantot arī vecākiem bērniem, nesaistot ar oriģinālā stāsta kontekstu. Lai gan atzīstu, ka labāk var izjust, iztēloties veidojamo tēlu tad, ja viss sākas ar stāstu…

Uzfilmētos tēlus sagrupēju pēc sarežģītības un pēc veidošanas tehnikas līdzības principa:

  1. Ieteicamie tēli iesācējiem (veidošanas pamatprasmju apguve)
  2. Dzīvnieku tēli
  3. Cilvēku tēli
  4. Priekšmeti
  5. Veidošana – mākslas terapija

1.IESĀCĒJIEM

Akmens no māla

 

Dzirnakmens

 

Māla kukulītis

 

Ilkņi

 

 

 

 

 

Ola

 

Ābols

 

Saulīte un Mēnestiņš

 

Dažādas figūras

 

Māla rotiņas

 

Ugunskrusta amulets

 

Irbes burvju  maisiņš

 

Māla Jumis -glezna 

 

Dzeguze -glezna

DSC03435

Dzeguze

 

 

 

 

 

Gailis -glezna

 

Dabas ainava

 

Sniegpārslu gatavošana no spiedogiem

Prezentācija par sniegpārsliņām:

sniegparslas

 

Auseklis –  gada simbols

 

2.DZĪVNIEKU  TĒLI

Kaķis 

1.variants – kaķa siluets, rotāts ar faktūrām

 

2.variants -telpisks kaķis

 

Ezis, egle

1.variants – Ezis ar kociņiem kā adatām:

 

2.variants – Ezis ar izspiestu kažoku pie egles

 

Kāposts un kaza

 

Varde

Varde no viena māla gabala.

 

Bērnu veidotās vardes:

dsc_0008

 

 

 

 

 

 

Ūpis

 

Čūska čiekuros

 

Aita

1.variants

 

2.variants

 

Šo darbu labāk veikt kolektīvi, sadalot darba pienākumus starp 8 bērniem.

 

Zaķis- burkānu čiepējs

 

Meteņu cūciņa

 

Zelta zivtiņa

 

Bebrs

 

Cāļi cepurē un cauna

DSC05466

Cāļi cepurē un cauna

 

 

 

 

 

Žurka

DSC05474

Žurka pie žoga

 

 

 

 

 

Fotogrāfija siluetam:

 

Māla svilpaunieks (viens no trijiem variantiem)

 

 

3. CILVĒKU  TĒLI

Mana Laima

 

Īkšķītis – mazais strādnieks

 

Tautumeita

 

Vectēvs mežā

 

Ķēniņš

 

Ragana

 

Dzērve – maska

Var veidot arī kumeļu, lāci, kazu, vilku, salmu kaudzi.

 

4.PRIEKŠMETI

Krūzīte

 

Māla svečturis ar māla čiekuriem

 

Caura cepure un cirvis

 

Ielāps zeķei

 

Trauki ar mežģīnēm

 

Pelnrušķītes pupu trauks

 

Pavasara ziedi vāzē

 

Augu atspiedumu herbārijs

 

Auduma atspiedumi – salocīts krekls 

 

Ievārījuma burciņa

 

Govju zvans

 

Dekoratīvā čība

 DSC05468

 

 

 

Zīmuļu turētājs

 

Tautasdziesmas ilustrācija:

Vidū jūras uz akmeņa…

DSC05476

 

 

 

 

Apaļā saulīte

Vairākās nodarbībās veidojam apaļo saulīti. Tas var būt arī grupas darbs. Bet, ieteicams to gatavot individuāli divas nedēļas. Lai darbiņš saglabātos pareizajā mitrumā, ietinam to plēvē. Nepieciešamības gadījumā – no sākuma mitrā audumā, tad tik plēvē.

 

Māla dzirnavas

 

Māla krājkase

 

Dieva pils

 

Toveris no māla

 

Laimas lādīte

 

Laimes mātes būdiņa

 

Laimes atslēgas

IMG_3664

 

 

 

atslēgas  -lejuplādējiet un izprintējiet nodarbībai!

Bērnu darbi:

img_4052 img_4053

 

Foto rāmītis

DSC05478

Foto rāmītis

 

 

 

 

 

 

 

Emociju  Helikopters

 

5. VEIDOŠANA – MĀKSLAS TERAPIJA

Domu vērošana