1. “Arhetipi latviešu tautas pasakās un to loma bērnu personības attīstībā”
2013.gada 8-10.martsMērķi un uzdevumi:1. Padziļināt sapratni par pasaku simboliem.2. Identificēt arhetipus tradicionālajā kultūrā.3. Nodefinēt bērnu personības attīstības stadijas pirmskolas un sākumskolas vecumposmos, izstrādāt vadlīnijas 5 līmeņos.4. Apzināt biežāk sastopamo problemātiku bērnu attīstībā un modelēt tās novēršanas iespējas.Secinājumi:
Pasakās ir ietverti ne tikai cilvēka personības attīstībai būtiski arhetipi, bet arī arhetipiskās rīcības modeļi.
Bērniem jālasa arī tādas pasakas, kurās notiek dažāda veida negācijas un tiek parādīts ceļš, kā tās pārvarēt.
Ja audzinām bērnus humānisma garā, izolējot tos no dzīves negāciju analīzes, tad varam gaidīt izaugam vien rīcībnespējīgas personības, kuras nav spējīgas savā dzīvē pieņemt būtiskus lēmumus. Tie ir cilvēki, kuri ir
viegli pakļaujami un ar kuriem var viegli manipulēt.
Prezentācijas:
1.Iveta Gēbele par arhetipiem pasakās:
Iveta Gēbele Sauleskalni
2. Māris Siliņš: “Varoņa un trikstera arhetipi”:
Varoņa arhetips un mīti
3. Andželika Kāle – bērnu attīstība un tās problemātika:
attistiba.llATTĪSTĪBA5
*********************************
Vērtības, tēli, simboli, arhetipi un cilvēka (latvieša) psihe. Visu šo jēdzienu kopsaistīta sistematizēšana,izmantojot latvisko zīmju struktūras.Zīmju-darbnīca-programmaMērķis: 1.Sistematizēt latviskās vērtības, tēlus, simbolus, arhetipus.2.Padziļināt izpratni par zīmju simbolisko nozīmi un pielietojumu. 3. Izstrādāt vadlīnijas Zīmju zīmēšanas mācību priekšmetam no pirmskolas līdz vidusskolai.4. Vienoties par etnogrāfisko zīmju lietojumu pašattīstības instrumentu izveidei.Uzdevumi:
atrast visu šo jēdzienu savstarpējās sakarības un sakarības ar cilvēka-latvieša psihi
izvēlēties sistematizācijas veidus un formas, par pamatu ņemtot latvisko zīmju struktūras
veidot vērtību sistēmu; tēlu, simbolu, arhetipu sistēmas
diskutēt, ieskicēt šo sistēmu pielietojumu izglītībā, konkrētos mācību priekšmetos, metodikās, paņēmienos
visā darbā balstīties uz folkloras, etnogrāfijas materiāliem( zīmes, dainas, pasakas, sakāmvārdi, u.c.)
Secinājumi:
Zīmju skaidrojumi nav viennozīmīgi. Viena zīme var tikt lietota dažādos nolūkos un tad tā var
iegūt arī dažādus nosaukumus. Vienai zīmei var būt nosaukums, kas izsaka gan vizuālo, gan simbolisko.
Zīmju mācība pirmsskolā jāsāk, lietojot vizuālos nosaukumus un saistot zīmes ar Dabas tēliem. Kad tas
apgūts, var sākt iepazīties ar zīmju simboliskajām nozīmēm un to pielietojumu ikdienā, gadskārtu ieražu svētkos,
mūža godos.
Zīmju apguve pirmsskolā var tikt saistīta ar rakstītmācības apguvi. Bet vidusskolā var jau iepazīties ar sakrālo ģeometriju, kuras pamatā ir visas ģeometriskās formas. Vidusposmā var pakāpeniski iepazīties ar zīmju simboliskajām nozīmēm un to lietojumu.
Arī skolotājiem zīme var kalpot kā pašattīstības instruments.
Darba grupas gatavo konkrētus materiālus.
Prezentācija: Anda Anspaka : “Zīmes pirmskolai un sākumskolai vizuālajā mākslā u.c”ziimes-anda-a (2)
3. 2012.gda 27.-28.jūlijā Domāšanas darbnīca “Kalniņos”, Drabešu pag., Amatas nov.“Latviskā pasaules uzskata strukturizēts modelis; tēlu, arhetipu sistēma – latviskas izglītības pamats”Mērķis: Vienoties par latviska pasaules uzskata modeli kā izglītības filsofisko pamatu.Uzdevumi:1. Vienoties par terminoloģiju.2. Izpētīt latvisko pasaules uzskatu (kolektīvais, individuālais aspekts), apspriest simbolu, tēlu, arhetipu sistēmu (latviešu un cittautu aspekts).3. Modulēt filozofijas iedzīvināšanas iespējas izglītībā.Saturs:
1.Domāšanas darbnīcas tēmas uzstādījums: „ Kas ir latviskums un kādi ir tā ietekmes faktori”/prezentācija- Solvita Lodiņa un filosofēšana kopā ar filosofi Elīnu Apsīti un Guntu Neretnieci (video ieraksts)
Kas ir latviskums.Tēzes.S.LodiņaKas ir latviskums – prezentācija
2.„Etniskās kultūras (dzīvesveida) izglītība” /Andris Broks
Andris Broks_KLKI_27.07.12
3.”Latviskais pasaules uzskats. Problēmjautājumu loks / Gunta Ošeniece
Tēzes_OSENIECE_27.07.12 (1)
4.„Simbolu, arhetipu un vērtību savstarpējā saistība”/Dainis Ozoliņš
Dainis Ozoliņš tēzesSimbols Arhetips,D.Ozoliņš,prez.
5.”Arhetipisko fenomenu iekļaušana latviskas izglītības sistēmā – psiholoģijas aspekts”/Gunta Dance
Latviskais uzskats un arhetipi G.Dance
6.”Latvisks pasaules redzējums dainās, sakāmvārdos, pasakās. Arhetipu karte.”/ Solvita Lodiņa
Latv.pas. redz. folklorā.Tēzes S.Lodiņa
7.Arhetipi, ideoloģijas un dzīvais stāsts – nacionālā un universālā attiecības”/ Dzintars Vilnis Korns
Dzintara Viļņa Korna tēzes
8.”Vingro ar dainām” -“Putnu tūre” / S.Lodiņa
Vingro ar dainām.Rītarosme.S.L.
9.Praktiskā modelēšana. Psihodrāma ar pasaku arhetipiem / Līga Volonte
Psihodrāma.Līga Volonte10. Juris FogelisStastitajs un atstatitajs 260712
***************************************
Video lekcijas, materiāli – “Kalniņu” domāšanas darbnīca 27.08.2012 1. Filosofes Elīnas Apsītes intervija: “Latviskumu meklējot- filosofiskas atziņas” , piedalās: KLKI vadītāja S.Lodiņa un Latvijas Tradicionālās kultūras asociācijas (RITAVA) vadītāja Gunta Neretniece